HOME ABOUT LINKS CONTINUING RESEARCH PAGES SPEAKERS ABSTRACTS

 

Digital Cultures Lab Research

These pages will display research outcomes and ongoing investigations inspired by the 2005 international DIGITAL CULTURES LAB in DANCE TECHNOLOGIES. Click on the number sequence at the bottom.

The workshop outcomes and commentaries are organized in the same sequential manner as the various research workshops and paths created at the Digital Cultures Laboratory. These workshops and paths, with reference bibliographies and 'libraries,' can be found under our main headers:

S T R U C T U R E . O F . W O R K S H O P S

R E F E R E N C E S

R E S E A R C H . L I B R A R Y

Ethnographic Publication Site

spanish version

Después de la Etnometodología

por Abdel Hernández San Juan

 

9- Artefactos Polisémicos: Phoebe Washburn y Stephanie Martz

 

El arte anglo joven está viviendo—de acuerdo con visitas que hice a muestras, algún apogeo de proliferación con nuevos valores y talentos de creadores con sus propios lenguajes artisticos. En esta ocasión analizo piezas originales creadas por las jóvenes artistas anglos de New York, Manhattan, Phoebe Wasbum y Stephanie Martz. Cuando digo jóvenes artistas para referirme a Phoebe y Stephanie, estoy hablando sobre artistas quienes comenzaron sus carreras en los noventas con estudios finalizados recientes en la Universidad de New York –Phoebe—y el Instituto de Arte de California—presentando sus piezas más significativas entrado el nuevo siglo. En Marzo del 2003 Phoebe presentó su más grande instalación “True, False and Lightly Better” en la galería de la Universidad de Rice trabajando con caton reciclado como material para el alto arte, una pieza relevante debido al modo innovativo a través del cual la artista asumió el materiala artistico y la galeria como espacio.


Ese mismo año Stephanie presentó una serie de relevantes dibujos y piezas tridimensionales en Glassel School of art. Ambas artistas han contribuido formas originales de relacionar lo bidimensional y lo tridimensional desde sus propias perspectivas, pero mienstras Phoebe viene desde la pintura hacia lo tridimensional pintando sobre un material reciclado que fue originalmente tridimensional, Stephanie viene desde el dibujo sobre papel hacia una forma tridimensional en madera.


Como pintura bidimensional sobre una superficie de cartón, Phoebe, presenta en las paredes de la galeria una pintura en capas que van formando volumenes trimensionales. Phoebe deja hablar la inmediatez de la superficie enfatizando la materialidad y la textura sobre los planos, Stephanie trabaja con una linea sensible sobre el dibujo y dejando hablar lo bidimensional através de lo tridimensional. Viniendo desde lo bidimensional hacia el espacio, las formas de Phoebe sugieren para el espectador por ciertos momentos paisajes de material acumulado y, por ciertos momentos, un universo que invita al espectador a caminar y contemplar heuristicamente. a universe which invite the viewer to walk and contemplate within the piece heuristically.


Su pieza sugiere una actitud como gesto emocional de una gran cantidad de material en la forma de una metáfora ecológica llamando la atenciñon sobre las relaciones entre su pieza y el espacio de la galería incluyendo explicitas referencias al proceso en que la pieza fue creada haciendo asentuaciones del proceso creativo en la vida cotidiana mediante pequeña banderitas como trazos que van quedando dia tras dia durante el proceso de crear la obra. Mienstras lo tridimensional en Phoebe sugiere una relación entre sus formas artisticas y la galería entendida como espacio, las formas tridimensionales de Stephanie three-dimensional consisten en pequeñas piezas sobre el piso a traves de las cuales el espectador puede caminar alrededor para ser vistas como objetos tridimensionales en el espacio. Ambas artistas crean piezas que puede ser tan instaladas como desintaladas. Las piezas de Stephanie mantienen una relación a lo bidimensional sin depender del espacio, sus obras tridimensionales perduran como artefactos tal como ellas son presentadas mientras que las piezas de Phoebe piece perduran como fotografía, algo que relaciona sus instalaciones con el performance.


Una poetica de reminiscencias puede ser percibida en las piezas del Phoebe desde el momento en que ella deja a las formas hablar como un lenguaje de capaz que sugiere tiempo y proceso semanticamente. Plegar y desplegar una forma bidimensional parece ser, conceptualmente, la forma en que Stephanie trae al lenguaje sus objetos abordables en la medida en que estos son especies de ensamblajes de formas bidimensionales caladas.
Teniendo en cuenta la sencillez y lacomplejiodad al mismo tiempo que caracteriza estas piezas, diferentes planos de alusión deviene sintetizados unos dentro de otros en un modo en el cual, sus piezas evocan el ciberespacio en alusón a un tipo de relación entre ética y cibernética, como una metáfora inspirada sobre nuestra actual sensibilidad hacia la relaciones entre lo sensible, etica, cibernética y ecología, más que ese tipo de minimalismo basado en alusiones logaritmicas a formas geometricas y la imaginación del esto más esto, un número de sillñas espontáneamente unidad unas con otras después de una conferencia?, una serie de simetricamente bien definida forma que sugiere un rombo?. Un rombo es una forma que sugiere una forma dinámica que cambia alrededor tan facilmente como raidamente uno puede mover la totalidad de su forma a traves de in simple movimiento en el eje central, algo que es usual en los niños cuando mueven estas formas romboides durante tiempos de festividades. Estas formas están, sin mebargo, en reposo. Estas formas están, sin embargo, en reposo, como si se hubieran colocado juntas después de una conferencia o de una fiesta de niños.


Una tendencia similar a hacer inclusivo a traves de la abstracción alusiones multicapas a posibles formas e imagenes—el hecho de que las piezas aluden a diferentes posibilidades sin poder ser referida a una u otra de sus alusiones, parace ser una característica dominante también en las piezas abstractas de Phoebe. Sus instalaciones abstractas como también las piezas de Stephanie, puede sugerir un algo número de posibilidades, dejando abierta la obra para la experiencia del espectador y sin ser empobrecida por los reduccionismos, estereotipos y cliches del simbolismo. Mediante un perfecto balance entre lo bidimensional y lo tridimensional ambas artistas representan una movida original desde lo sensible hacia lo tangible, desde lo espiritual hacia lo físico, desde lo inmaterial hacia lo material, desde lo racional hacia lo natural, obteniendo como resultado algo que es más que pintura, más que dibujo, más que escultura, más que instalación, más que diseño, más que architectura, aunque pueda incluir aspectos que refieren a estas manifestaciones de la plástica. Sus obras indagan nuevas alternativas.


Phoebe ha obtenido un tipo muy suigeneris de arte materico a traves de la relaciones entre cuerpo, textua, materialidad y voz, estos resultan para sus obras ambientales más presentes que en las de Stephanie, pues sus piezas son más que simplemente una forma en la galería. Tenemos con Wasbum una movida plástica desde lo abstracto hacia la semantica del material. Siendo una joven artista su obra “True, False and Slightly Better” es una de las más relevantes e importantes piezas de arte procesual y conceptual de nuestro tiempo, una obra que propone una experiencia ética para los espectadores. Como dice Phoebe “para mi el espectador tiene que de hecho venir a la pieza y estar todo el tiempo posible en ella para explorar e incluso ir hacia adentro y entrar en las formas y hasta subirse. Osea, que desde afuera los espectadores pueden ver esa gran cantidad de material crudo como una especie de estructura de una casa, pero cuando dedica más tiempo a la obra entonces comienza a recibir muchas más cosas de la obra, empieza a sentir otras posibilidades. Mientras más los espectadores interactúan con la obra, más cosas las obra sugiere. Quisiera que los espectadores entraran a la obra y caminar alrededor de ella para explorar, incluso que suban a la plataforma. El proceso creativo es lo más importante para mi en esta obra”.


Diferente en estilo a Phoebe, las piezas de Stephanie Martz una estética sutíl con base en una línea ductil cuyos itinerarios sobre el plano than the geometric minimalist approximation to doors, windows, walls and figures of houses, things she ussually use to represent in her drawings and images. Her drawings suggest something as the Deleuze reflexions on the soul as they are plastic explanations on the relations between the physical and the spiritual world, something expresed with the softness and plasticity of the lines. Beyond bricollage, pastiche, remedo and surcido her drawings and wood pieces, they seen to be more related with the natural dimension of the materials explored from the high plastic art, than as references to any kind of kraft expertise unnusual to the high arts.


Bidimension and tridimension within her pieces seen to be assumed through the images by metonymic effects and forms seen to be related by their relations with the environment. Her piece on wood Porch Corner, in fact, can be mentioned; fragments of something which can be recognized as a porch but full created on wood and placed as a dialogal line within the gallery space suggesting the time and tempo of the porch’s, as they are ussually related with natural environments. Phoebe and Stephanie they are both art creators which seens to be inspirated artists and through their piece one can perceive the intrinsique relation between inspiration and creation as inclusive concepts.


In fact, the artist who really know inspiration is not only not a friend of one interpretation on his work --at least not a friend of a few interpretations, but of any interpretations as possible—some one who really know how important inspiration is to the good art criticism as to the good art creation. As any creation without inspiration, inspiration become impossible without creation, they are mutually necessary one to the other and mutually inclusive. When one say --I am inspired—one say-- I am creating—creative, and this is because a kind of silence appear between the moment of creating—generation—and the moment of been and becoming inspired--, but, inspiration and creation they are not the same; creation is what we make inspired, inspiration, what we need to create, creation; a tangible activity with a certain material—Phoebe--even if as such a material can be materic, textual, acoustic sound, geometrical forms, etc--,inspiration; something immaterial, and more than, one should say better, spiritual, as to be inspiration it shouldn’t be the immaterial of any material. To be inspired by a material –Phoebe--as by the immateriality of certain should be something possible, but inspiration itself is not originated in them and can’t be explained according to any material, any form of the incorporeal as the immaterial of a corporeal.


Such immaterial of the material can’t work by itself according to the kind of moves and forms of relating that inspiration makes possible, can’t work according to the itineraries which makes the free travel and the free journey of inspiration, the spiritual form that characterize the free spirit of inspiration, what I would like to define as the inspirational-inspiritual, this is because one speak of inspiration as spiritual. On the one hand, if when one thinks on some inspired creation one think on something more than simply inspiration it is because in bringing something to form, creation has to work with a tangible material –Phoebe--. However, as long as one let creation remitted only to such side of the material without regarding the spirituality of inspiration, creation stopped becoming empty as only a productive activity. Seen as only a productive activity creation can’t comes from one form to another one, traveling, as should be in any creative activity, from the sensible to the visible—Stephanie--; the inspiritual impetus that creation received from inspiration.


As can be perceived through their pieces creation is an inventive activity –Phoebe--which needs audacity, imagination and freedom of expression. Inspiration is a sensible, a state and a form of sensibility –Stephanie---. If there is inspiration, there is sensibility and by inspiration one should mean the creative form of the sensibility. As been a state of the spirit sensibility can’t create by itself, it is thanks to creations that one finally say “creations of the sensibility”, inspiration appears them withi both woman artists as the creative form of sensibility. Certainly, there is nothing to say such as to refer certain specific object as directly something created by sensibility, because sensibility doesn’t create itself, but as soon as one is inspired then one affirm—without feeling contradictions—“creations of the sensibility”.


Creation refers to the activity of creating a world even before any reference to real worlds and to worlds of fantasy, because creation refers to the creation of worlds from the moment it create with language and signs, alphabetic signs, acoustic signs, musical forms, geometric forms, etc. There is no way to get the material form and even the immaterial of the material, to define inspiration by certain objects, but as soon as one is inspired—precisely because its spiritual form and quality-- inspiration bring us over the materials relating the sensible and the tangible of suh materials—Phoebe--, as the creative form of sensibility and as the sensible form of creativity. Inspiration is spiritual but as a form of her creative spirit, it is not the spirit itself in any form because the spirit doesn’t have in any form the inspirational form.


When one say I am inspired one say that one feel to relate words, sounds and things in a form that as soon as we feel to relate such way, a new light of clarification and intensification of our perceptions let us to perceived such in new forms and senses, something should them provide us with a new stimuli of inspirations and creativity. One can experience something similar when listening to a piece of music, contemplating a square of painting and feeling himself inspirited by any other motive, a visit to nature, a relation of love, if there is inspiration, as in creation, we experience unique modes of visitations, sui géneris –Both, Phoebe and Stephanie--.
In creation –as can be seen within the piece of both artists--takes place a unique mode of relating forms, sounds, words, images, suggesting fragments of experiences by modes in which such things, sound and worlds were not related as they were. A creation should be, of course, a linguistic activity, but from creation artists makes forms of visitations in a form that only takes place in creation—that’s because one say about creation as the absolutely singular, the sui generic and the reason because I has sustained on any creation as utópic. They are more than simply a relation from a position which is exterior to the things to be related. One can get inspired with certain things as they already are, as Klee use to say, there can also be art in relating things as they are, as they already comes to us from reality, but inspiration and creation doesn’t originate and doesn’t depend in them.

Workshop outcomes and further resarch developments in dance technologies continue here

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

coordinated by Johannes Birringer (London)

 

 

Join the new Dance Tech Maillist

Digital Cultures is supported by private-public partnerships and donations.